Islam - Compare-Islam

Zoeken
Ga naar de inhoud

Hoofdmenu

Islam

Islam

Is de Islam een religie die toegewezen kan worden aan de Absolute Autoriteit of niet? Wie is de grondlegger van deze religie en welk boek ligt er aan deze religie ter grondslag? Is er een originele exemplaar beschikbaar en weten we van wie deze afkomstig is? Zitten er in het boek, waarop deze religie is gebaseerd, tegenstrijdigheden in of wetenschappelijke onmogelijkheden? Dit zijn allemaal vragen die beantwoord dienen te worden om na te gaan of deze religie afkomstig is van de Absolute Autoriteit.

We hebben aangetoond dat er een Absolute Autoriteit bestaat die de Schepper is van de hemelen en de aarde en alles wat zich daartussen bevindt.

In deze serie zullen we een nauwkeurige analyse maken van de Islam en nagaan of er duidelijke bewijzen zijn om aan te tonen dat deze religie afkomstig is van de Absolute Autoriteit – God of niet.
De middelen die hierbij ook weer gebruikt zullen worden zijn onder andere: wetenschap, rede, logica, feiten en bewijzen.

Welke onderwerpen zullen er worden besproken?

Korte terugblik om de eigenschappen van de Absolute Autoriteit;
Pre-islamitische periode en maatschappij in het kort;
Wanneer en hoe is de Islam ontstaan?;
Wie is de profeet Mohammed vzmh?;
Is de profeet Mohammed vzmh echt een profeet zoals hij beweerde te zijn?;
Wat is de Koran en hoe is dit geopenbaard?;
Hoe is de Koran gebundeld?;
De Koran en de relatie tussen de Psalmen, Thora en de Evangeliën;
De Koran en de huidige wetenschap;
Uitspraken van de profeet Mohammed en de huidige wetenschap;
Profeet Mohammed nr. 1 in de top 100 meest invloedrijke mensen ter wereld;

Korte terugblik om de eigenschappen van de Absolute Autoriteit

1. De Absolute Autoriteit kan niet onder tijd vallen, omdat Hij zelf tijd, ruimte en materie heeft gecreëerd, welke in bestaan kwamen na de Big Bang.
2. De Absolute Autoriteit (de Schepper) moet geen oorzaak hebben, maar zelf de oorzaak zelf zijn. We zouden oneindig kunnen door beredeneren over wie de schepper is van de Schepper. Als je in de oneindigheid doorvraagt wie de schepper van de Schepper is, dan zou er nooit een schepping zijn aangezien je oneindig probeert door te zoeken naar de schepper van de Schepper. Als je dit doet  zou er nooit een schepping zijn geweest, terwijl de werkelijkheid ons juist het tegenovergestelde laat zien, namelijk een daadwerkelijke schepping. Ergens is er een punt geweest waar het ophoudt en een  A bsolute Autoriteit gezorgd heeft voor de schepping met een beginpunt.
3. De Absolute Autoriteit moet immaterieel zijn (dus niet van materie gemaakt), aangezien de Absolute Autoriteit de oorzaak is van het ontstaan van materie en de oorzaak kan niet in het gevolg zitten.
4. De Absolute Autoriteit moet een persoonlijke toezichthouder zijn en een persoonlijkheid hebben. We hebben gezien dat De Absolute Autoriteit eeuwig is en geen begin en geen eind heeft (tijd bestond niet). Maar Het creëerde wel het uiteindelijke effect namelijk het gehele universum. De enige manier dat deze Absolute Autoriteit dit kon doen is om ervoor te kiezen om het uiteindelijke effect (het universum) te doen ontstaan. Keuzes kunnen maken betekent dat er een Wil is om iets te doen. En als iets een Wil heeft, betekent het dat het een persoonlijkheid heeft.
Nu dat we de belangrijkste punten hebben benoemd die van belang zijn voor de analyse van Islam en de eigenschappen van de Absolute Autoriteit, kunnen we beginnen met de daadwerkelijke analyse van de Islam.

Pre-islamitische periode en maatschappij in het kort
De pre-islamitische periode in Arabië was een periode van chaos en geweld. In Arabië werden er meerdere goden aanbeden en was het polytheïsme (het geloven in meerdere goden) overheersend. In het heilige huis van de moslims, de Ka’aba waren ongeveer 350 afgoden aanwezig en was Saoedi Arabië een handelsstad voor voornamelijk bedevaartgangers. De afgoden waren dus ook een bron van inkomsten in die tijd. Verder was het slecht gesteld met de rechten van de vrouw. Men was dus ook niet echt blij als er een meisje werd geboren. Deze werden bij geboorte levend begraven. Daarnaast had men het systeem van clans en werd er veelvuldig gestreden tussen de verschillende clans.  Het verschil tussen arm en rijk was enorm en de slavenhandel was sterk aanwezig in deze maatschappij. Verder waren de normen en waarden ver te zoeken. Overspel, alcohol en gokken waren wijdverspreid. Kortom we kunnen spreken van een zeer verdorven maatschappij.

Wanneer en hoe is de Islam ontstaan en wat leert de Islam?
De huidige islam is ontstaan vanaf het moment dat profeet Mohammed vzmh de openbaring van God ontving via de aartsengel Gabriel op zijn 40ste jaar in het jaar  611 (zijn geboortejaar is 571 in Mekka). De openbaring vond plaats in de Grot van Hira in Mekka op het Gebergte van Noer/Nur, oftewel het Gebergte van het Licht. Het woordje God in het Arabisch is Allah.
De moslims geloven dat de Islam het oudste geloofsovertuiging ter wereld is in de betekenis van het woord (ISLAM). Islam betekent namelijk: ‘zich onderwerpen aan de wil van God’. Het woord islam komt van de wortel S-L-M (van Salaam) en betekent letterlijk "vrede". De islam is dus het bereiken van vrede door de volledige onderwerping aan de wil van de Enige Echte God. Een ieder die de Islam volgt en praktiseert wordt een moslims genoemd. Een moslim is dus iemand die zich overgeeft aan de wil van God.

De islam roept op tot het geloof in 1 Almachtige Absolute Autoriteit die niemand ooit heeft gezien. Deze Absolute Autoriteit heeft wel Zichzelf wel kenbaar gemaakt via Zijn boodschappers / profeten. Er wordt geloofd dat het dezelfde God is die in de Thora en de Evangeliën/Bijbel NT wordt genoemd. Echter, de moslims geloven niet dat de Almachtige Autoriteit een man of een mens is of dat God ouders of kinderen heeft. In het kort maakt de Koran dit duidelijk in Surah/Hoofdstuk 112 en wordt deze Surah gezien als het theologische hoeksteen van de Islamitische geloofsovertuiging:

Koran 112:1. Zeg: "Allah is de Enige.
Koran 112:2. Allah is zichzelf-genoeg, Eeuwig.
Koran 112:3. Hij verwekte niet, noch werd Hij verwekt.
Koran 112:4. En niemand is Hem in enig opzicht gelijk."
Andere eigenschappen die worden genoemd met betrekking tot de Absolute Autoriteit zijn:
Koran 6:103. Ogen kunnen Hem niet bereiken; maar Hij bereikt de ogen. Want Hij is de Ontastbare, de Alwetende.
Koran 6:101. Wondere Schepper der hemelen en der aarde. Hoe kan Hij een zoon hebben, wanneer Hij geen gemalin heeft? Hij heeft alles geschapen; en Hij is de Kenner van alle dingen.

De Islam roept op tot eenheid van het aanbidden van de Absolute Autoriteit door de gehele mensheid. De Koran richt zich dan ook op verschillende groepen die de totale wereldbevolking omvat:
- De ongelovige mens / de Atheïst
- De twijfelaars / de Agnosten
- De gelovige mens / de mens die gelooft in 1 Absolute Autoriteit. (De moslims worden apart aangesproken wat duidelijk wordt als men de context leest en begrijpt).
- De afgodendienaren / Polytheisten
De Koran zegt namelijk ook:
Koran 74: 31….. Dit is niets dan een vermaning voor de mensheid.
De totale mensheid wordt dus opgeroepen om 1 Absolute Autoriteit te aanbidden.
Verder geloven de moslims in dezelfde profeten die genoemd worden in de Oude en Nieuwe testament. Er wordt geloofd dat de Islam een vervulling is van de voorgaande religies: de Jodendom en het Christendom. Men gelooft dat bij een diepere analyse alle huidige grote religies in essentie afkomstig zijn van een bron van waarheid.

Dit is in het kort het belangrijkste waar de Islam naar oproept. Natuurlijk is de boodschap veel gedetailleerder, maar gezien de omvang zou deze analyse te uitgebreid worden. Het doel is natuurlijk om na te gaan of de Islam en daarbij de Koran daadwerkelijk afkomstig is van de Absolute Autoriteit en of de beschikbare bronnen nog wel betrouwbaar zijn of niet.
Om na te gaan of de Islam een waarheidsgetrouwe religie is dienen we in de eerste instantie natuurlijk te kijken naar de grondlegger van deze religie en wat voor een persoon dit was. Was hij betrouwbaar, wat is er bekend over zijn karakter, was hij geestelijk gezond of was hij gek, welke studie heeft hij genoten, hoe heeft hij zijn kennis kunnen verkrijgen en wat zeggen externe bronnen over hem etc.?
We zullen daarbij ook moeten kijken wat de Koran voor invloed heeft gehad en eventueel nog steeds heeft op de wereld en de mensheid  (waarvoor het is geopenbaard zoals het zelf beweert).

Terug naar boven...

 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu