Fitrah - Natuurlijk aanleg - Compare-Islam

Zoeken
Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Islam > Hadith > Hadith en Wetenschap
FITRAH - NATUURLIJKE AANLEG
 

De Profeet vzmh heeft gezegd: "Elk kind wordt geboren met de Fitrah (natuurlijke aanleg om te geloven in God), het zijn zijn ouders die het tot een Jood, Christen of Magiër maken." [al-Bukhari en Muslim, overgeleverd door Abu Hurairah RA]

Fitrah wordt uitgelegd als de natuurlijke aanleg om te geloven in Allah SWT. De Fitrah geeft aan dat elk mens bewust is van het bestaan van God en God nodig heeft om Hem te aanbidden. De mens wordt geboren in de staat van Fitrah en zijn dus automatisch moslim (iemand die zich volledig overgeeft aan Allah/God) als ze geboren worden. De natuurlijke aanleg is dat men zich volledig overgeeft aan de wil van de Almachtige op het moment dat ze niet iets anders aangeleerd wordt. Het zijn de ouders die hen veranderen tot een christen of een jood of iets anders etc., zoals de bovenstaande overlevering ook verhaald. Het is niet zomaar dat ongeveer 98% van de mensheid gelooft in God of een Hogere macht

Als we de volgende Koranvers lezen, zullen we zien dat elk mens in staat is om de waarheid te leren kennen. Dit is namelijk te weten dat er een Schepper is en dat deze 1 is.

Koran 7:172 En toen uw Heer van Adams kinderen een nageslacht uit hun lendenen voortbracht, en hen deed getuigen over henzelf: "Ben ik uw Heer niet?" antwoordden zij: "Ja, wij getuigen", zodat gij op de Dag der Opstanding niet zoudt zeggen: "Wij waren ons hiervan zeker niet bewust.


Koran 30:30 Wend dan jouw aangezicht (o Mohammed) naar de godsdienst als een Hanif (een aanhanger van het zuivere geloof). (Volg) de natuurlijke aanleg, die Allah in de mens geschapen heeft. Er is geen verandering in de schepping van Allah. Dat is de juiste godsdienst, maar de meeste mensen weten het niet. 

Allah swt heeft de mens begunstigd met verschillende zintuigen namelijk het gezichtsvermogen, gehoor, reukzin, tastzin en smaakzin. Deze zintuigen heeft men gekregen om te kunnen gebruiken op hun zoektocht naar de waarheid en de naar de doel van hun schepping en bestaan. Een ieder die eerlijk en open op zoek is naar de waarheid zal deze leren kennen en zeker herkennen wanneer deze gepresenteerd wordt.

D
oor ‘Iyaad Ibn Omar is overgeleverd dat de Profeet vzmh heeft gezegd: “Allah, de Verhevene, heeft gezegd: ‘Ik heb Mijn Dienaren als Hunafaa’ (op zuivere Tawheed - Geloven in de eenheid van God) geschapen, maar de duivels namen hun aandacht in beslag.’ ” [sahih Muslim]

En een ander vers uit de Koran hierbij:

Koran 30:30
Daarom, richt uw aangezicht oprecht tot de (ware) godsdienst, overeenkomstig de natuur naar welke Allah de mensen heeft geschapen. - De schepping van Allah kent geen verandering. - Dat is het ware geloof, maar de meeste mensen weten het niet.

We hebben het religieuze aspect besproken, laten we nu kijken wat de wetenschap hierover te vertellen heeft.


Humans To Believe In God(s) And The Afterlife

vrijdag 15 juli 2011 8:09:28

A three-year international research project, directed by two academics at the University of Oxford, finds that humans have natural tendencies
(natuurlijke geloofsovertuiging) to believe in gods and an afterlife.

The £1.9 million project involved 57 researchers who conducted over 40 separate studies in 20 countries representing a diverse range of cultures. The studies (both analytical and empirical) conclude that humans are predisposed to believe in gods and an afterlife, and that both theology and atheism are reasoned responses to what is a basic impulse of the human mind.
The researchers point out that the project was not setting out to prove the existence of god or otherwise, but sought to find out whether concepts such as gods and an afterlife appear to be entirely taught or basic expressions of human nature.

‘The Cognition, Religion and Theology Project’ led by Dr Justin Barrett, from the Centre for Anthropology and Mind at Oxford University, drew on research from a range of disciplines, including anthropology, psychology, philosophy, and theology. They directed an international body of researchers conducting studies in 20 different countries that represented both traditionally religious and atheist societies.

The findings are due to be published in two separate books by psychologist Dr Barrett in Cognitive Science, Religion and Theology and Born Believers: The Science of Childhood Religion.

Project Co-director Professor Roger Trigg, from the Ian Ramsey Centre in the Theology Faculty at Oxford University, has also written a forthcoming book, applying the wider implications of the research to issues about freedom of religion in Equality, Freedom and Religion (OUP).

Some findings of the Cognition, Religion and Theology Project:

Studies by Emily Reed Burdett and Justin Barrett, from the University of Oxford, suggest that children below the age of five find it easier to believe in some superhuman properties than to understand similar human limitations. Children were asked whether their mother would know the contents of a box in which she could not see. Children aged three believed that their mother and God would always know the contents, but by the age of four, children start to understand that their mothers are not all-seeing and all knowing. However, children may continue to believe in all-seeing, all-knowing supernatural agents, such as a god or gods.
Experiments involving adults, conducted by Jing Zhu from Tsinghua University (China), and Natalie Emmons and Jesse Bering from The Queen’s University, Belfast, suggest that people across many different cultures instinctively believe that some part of their mind, soul or spirit lives on after-death. The studies demonstrate that people are natural 'dualists' finding it easy to conceive of the separation of the mind and the body.
Project Director Dr Justin Barrett, from the University of Oxford’s Centre for Anthropology and Mind, said: ‘This project does not set out to prove god or gods exist. Just because we find it easier to think in a particular way does not mean that it is true in fact. If we look at why religious beliefs and practices persist in societies across the world, we conclude that individuals bound by religious ties might be more likely to cooperate as societies. Interestingly, we found that religion is less likely to thrive in populations living in cities in developed nations where there is already a strong social support network.’

Project Co-Director Professor Roger Trigg, from the University of Oxford’s Ian Ramsey Centre, said: ‘This project suggests that religion is not just something for a peculiar few to do on Sundays instead of playing golf. We have gathered a body of evidence that suggests that religion is a common fact of human nature across different societies. This suggests that attempts to suppress religion are likely to be short-lived as human thought seems to be rooted to religious concepts, such as the existence of supernatural agents or gods, and the possibility of an afterlife or pre-life.’


http://www.ox.ac.uk/media/news_stories/2011/110513.html


CONCLUSIE:
We zien dus dat Allah SWT de bewijs levert op alle vlakken en ook hier zien we weer een duidelijk bewijsstuk over de waarheidsgetrouwheid van de Koran en de profeet Mohammed vzmh. Hoe Barmhartig is Allah SWT, de meest geprezene, de Heilige!

Terug naar boven...

 
Counters
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu